Poliziek

Poliziek

Ben je scholier, bezorgen politici je een dip of vind je politiek zelfs ronduit ‘sick’? Dan is Poliziek misschien interessant voor jou! Deze website bespreekt verontrustende aspecten van overheden en politiek zoals onvrijheid, geldverspilling, polarisering, oorlog, doofpotten, onverdraagzaamheid, complotten, oplichterij, nepotisme, genocide, taalvervuiling, slavernij, maatschappelijke ontwrichting, corruptie, ongelijkheid, censuur, demagogie, incompetentie, onrecht, zelfverrijking, indoctrinatie, parasitisme, stagnatie, propaganda, sociale desintegratie en onbetrouwbaarheid. Zijn dit onwenselijke randverschijnselen van het ‘politieke bedrijf’ of vormen zij daarvan juist de kern?

Chew: stripboek over bizarre eetgewoonten

Het eerste dat opvalt in de comic ‘Chew’ is hoe subtiel en origineel haast alles in het verhaal samenhangt met voedsel en spijsvertering. Zo spelen meerdere chef-koks belangrijke rollen, wordt hoofdpersoon Tony Chu smoorverliefd op ‘saboscrivner’ Amelia Mintz – iemand die voedsel zo nauwkeurig kan beschrijven dat de lezer de sensatie ervaart van het proeven zelf – en stortte de mafia zich en masse op de handel in kip.

Dit product werd illegaal verklaard
nadat een uitbraak van vogelgriep alleen al in de VS 23 miljoen mensenlevens zou hebben geëist. Een groot deel van de bevolking wantrouwt de officiële waarheid waardoor actiegroepen en zwarte markten floreren. Ondertussen ontwikkelen malafide ondernemers dubieuze alternatieven zoals ‘chogs’ of ‘frickens’ (tot kip gemuteerde kikkers) en misschien biedt een buitenaards plantje zelfs een nog betere oplossing…

Onbetwist middelpunt in het verhaal is de zachtaardige doch rechtlijnige rechercheur Tony Chu. Al vroeg in de reeks gaat hij aan de slag bij de FDA, de machtige Amerikaanse Voedsel en Waren autoriteit, waar zijn opmerkelijke ‘culinaire specialiteit’ goed tot haar recht komt. Tony is namelijk een ‘cibopaat’: iemand die de geschiedenis van ‘organisch materiaal’ kan ontdekken door het te verorberen. Hoe nuttig dit soms ook is, helaas levert zijn gave hem steevast de diepe en onverholen verachting van zijn bazen op.

Zoals Chu zijn wereldwijd maar drie gevallen bekend, onder wie zijn partner bij de FDA Mason Savoy. Inmiddels is duidelijk dat dit duo en diverse anderen deel uitmaken van een of ander ‘kosmisch plan’, waarover nog weinig bekend werd …

Qua genres combineert Chew humor, sciencefiction en misdaad/actie maar daarmee is lang niet alles gezegd. De reeks leest als een puzzel van personages, verschijnselen en gebeurtenissen die op bizarre en dolkomische wijzen aan elkaar zijn gesmeed.

De verhaallijn verloopt per stripboek bepaald niet chronologisch en ook ‘verspringt’ de reeks na nummer 18 naar 27 (om weer te vervolgen met 19), hetgeen bij mij een aangenaam evenwicht tussen verwarring en nieuwsgierigheid opwekte.

(Layman, Guillory, 2009, ImageComics), inmiddels verschenen t/m deel 21 (+ 27)

DF

(deze review staat ook op Bol.com)